Vain toimivat
oppimisen rakenteet tuovat pysyvää kilpailukykyä.

Nopeasti muuttuvassa maailmassa menestyvät organisaatiot, jotka osaavat oppia ja uudistua joka solullaan. Ketterää itseohjautuvaa oppimista ohjataan ja mahdollistetaan oppimisen infrastruktuurilla.

Oppimisen infrastruktuuri viittaa käytänteisiin, toimintatapoihin, prosesseihin ja rakenteisiin, jotka ohjaavat työntekijät oppimaan strategian kannalta oleellisia asioita, soveltamaan yhdessä uutta oppia käytäntöön ja arvioimaan ja kehittämään sekä arjen toimintatapoja että palvelu- ja tuotantoprosesseja - toisinaan jopa uusia liiketoimintamalleja.

LEAD index on työkalu, jonka avulla selvität työyhteisön oppimiskulttuurin ja organisaationne oppimisen infrastruktuurin tilan.

Kyselytutkimus tulosraportteineen ja toimintasuosituksineen lisää koko työyhteisön ymmärrystä oppimisen ja kehittämisen merkityksestä ja konkretisoi jokaisen roolia ja keinoja oppia ketterästi työn arjessa. LEAD indexin avulla näet oppimiskykynne osatekijät selkeästi ja priorisoit kehitystoimenpiteet oikein.

Puheevuorot ja sparraukset

  • Johtoryhmien sparraus

    Vain vahva oppimiskulttuuri ja toimiva oppimisen infrastruktuuri voi tuoda pysyvää kilpailuetua.

    Johtoryhmäsparrauksissa mietitään, minkä tyyppinen oppimis- ja kehittämiskulttuuri on juuri teidän biseneksessä ja markkinatilanteessa tarpeellinen, mallinnetaan oppimiskulttuurinne nykytilaa ja kipupisteitä ja suunnitellaan tarvittavia kehitystoimenpiteitä.

  • Esihenkilöt oppimisen ohjaajina

    Esihenkilöt ovat oppimisen avainhenkilöitä työpaikoilla He yhdistävät strategiset tavoitteet ja arjen työn, he innostavat, ohjaavat asettamaan tavoitteita ja muistuttavat työnantajan tarjoamista oppimisresursseista. Esihenkilöt ovat paljon vartijoita.

    Esihenkilöiden valmennukset auttavat heitä ymmärtämään roolinsa tärkeyden ja tuovat heille työkaluja ohjata arjen oppimista ja kehitystyötä liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

  • Tee tulevaisuutesi oppien

    Suurin osa työnantajista ajattelee, että työntekijä on nykyään itse vastuussa siitä, että hän oppii työnsä ja tulevaisuutensa kannalta oikeita asioita. Oppimisesta on tullut jatkuvaa ja itseohjautuvaa, työhön kiinteästi yhdistynyttä, mutta samalla omaa tulevaisuutta rakentavaa. Työntekijät tarvitsevat työkaluja tähän.

    Puheenvuoro auttaa kuulijoita ymmärtämään, miksi oppiminen on nyt jokaisen omalla vastuulla ja miten tilanne voidaan kääntää mahdollisuudeksi luoda itselle mielekkäämpää tulevaisuutta. Puheenvuoro tuo työkaluja johtaa omaa oppimista ja ottaa yhdessä oppiminen osaksi tiimityön arkea. Ennen kaikkea puheenvuoro innostaa ja kannustaa tarttumaan toimeen ja ryhtymään oman tulevaisuuden rakentajaksi.

Lataa barometri klikkaamalla kuvaa!

Learning Advantage Barometri 2023

Oppimisen ja osaamisen johtamisen arkea ja haasteita suomalaisilla työpaikoilla on selvitetty nyt kahdesti: keväällä 2021 ja syksyllä 2023.

Barometrin 2023 johtopäätökset ovat:

  1. Oppimisen johtamisen systematiikkaa puuttuu yhä.

  2. Oppiminen pitää linkata tiiviimmin strategiaan ja liiketoiminnan tavoitteisiin.

  3. Oppimis- ja kehittymissuunnitelmat pitää saada elämään tiiviimmin osana arkea.

  4. Esihenkilöiden avainasemaan on havahduttava ja varmistettava, että heillä on osaaminen ja motivaatio tehtävänsä hoitamiseen.

  5. Työssä oppimisen taitoihin pitää panostaa ja toimintatapoja lisätä.

  6. HR tarvitsee pikaisesti osaamista tekoälyn hyödyntämiseksi oppimisessa ja kehittämisessä.

Learning Advantage

Learning Advantage on kahden sukupolven projekti, jossa yhdessä äitini Leenamaija Otalan kanssa mallinnamme nykyajan oppivia organisaatioita ja autamme yrityksiä rakentamaan kilpailuetua oppimisesta.